کد مطلب:40407
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:71
شيعه با تمسك به آية مباهله، عليرا نفس پيامبر9 قلمداد ميكند و از اين راه بر اتحاد نفس پيامبر و علياستدلال ميكند و حال آن كه وحدت و اتحاد ميان دو نفس عقلاً محال و ممتنع است. توضيح دهيد.
ابتدا بايد دانست كه تفسير انفسنا به حضرت علي، تنها به شيعيان اختصاص ندارد و شمار زيادي از بزرگان به نام اهل سنت نيز اين تفسير را روايت كردهاند، از جمله:
ـ مسلم بن حجاج نيشابوري در صحيح خود كه از كتب مشهور و مورد اعتبار اهل سنت است، ج 7، ص 120 چاپ محمد علي صبيح، مصر،
ـ احمدبن حنبل در مسند، ج 1، ص 185، چاپ مصر.
ـ طبري در تفسير خود، ذيل آيه مباهله (آل عمران، 61)، ج 3، ص 192، چاپ ميمنة، مصر.
ـ حاكم در مستدرك، ج 3، ص 150، چاپ حيدر آباد دكن.
ـ حافظ ابونعيم اصفهاني در كتاب دلائل النبوة، ص 297، چاپ حيدر آباد.
ـ واحدي نيشابوري در كتاب اسباب النزول، ص 74، چاپ الهندية.
ـ فخررازي در تفسير كبير، ج 8، ص 85، چاپ البهية، مصر.
ـ زمخشري در كشاف، ج 1، ص 193، چاپ مصطفي محمد.
و بسياري ديگر(ر.ك: تفسير نمونه، ج 2، ص 441 ـ 442. )
تفسير انفسنا به حضرت عليمستلزم اتحاد آن دو نيست و هيچ دانشمند شيعي نيز به اتحاد حضرت عليو پيامبر گرامي اسلامنظر نداده است بنابراين، مقصود از چنين تعبيري، نزديكي معنوي آن دو وجود مقدس است كه ميتوانند نازل منزلة يكديگر شوند، آن گونه كه گويي نفس حضرت عليهمان نفس پيامبر است و نه عين آن.
يادآور ميشويم كه در روايات، طينت و خمير ماية اولية دو وجود نوراني و مقدس پيامبر اكرمو حضرت علييكي دانسته است خلقا من طينةٍ واحدة( الامام علي، حسين الشاكري، ص 21، ط الاولي، 1420. ) و خلقا من شجرة واحدة( شرح احقاق الحق و ازهاق الباطل، سيد المرعشي، ج 16، ص 481، منشورات مكتبة آيةالله العظمي مرعشي نجفي، قم. ) و قال رسول اللّهانا و علي من شجرة واحدة و الناس من اشجار شتي( همان. )
اين روايات و مانند اينها كه در مجامع حديثي نقل شده است، با وجود متشابه بودن، به معناي اتحاد وجودي به معناي مطرح شده در پرسش نيست ـ چنان كه از ظاهر اين روايات نيز به خوبي استفاده ميشود.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.